Widok FPS, a gry cRPG:

Nowe informacje o Cyberpunku 2077 wywołały liczne dyskusje i nie ma się czemu dziwić: premiera tej gry będzie zapewne największym wydarzeniem kulturowym, w jakie w tym dziesięcioleciu uwikła się Polska.

Tym razem problem dotyczy kwestii: czy rzut z pierwszej osoby (w jakim ma toczyć się gra) godny jest gatunku cRPG?
Spójrzmy, jak to wyglądało w przeszłości:

Akalabeth

Dungeon Master

Eye of the Beholder

Ishar 2

Might and Magic III

Ultima Underworld

Anvil of Dawn

Stonekeep

Ravenloft II: Stone Prophet

Legend of Grimrock

Jak widzimy powyżej: widok z pierwszej osoby nie towarzyszy gatunkowi od początku jego istnienia i CD Project RED decydując się na taki bawi się w zbędne nowinkarstwo popełniając grzech herezji.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Gry komputerowe. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

8 odpowiedzi na „Widok FPS, a gry cRPG:

  1. Jendrej pisze:

    Żarty jakieś? Elder Scrollsy od dawna są w FPP, a ludzie je lubią.

  2. Grisznak pisze:

    Meh, musiałeś wybrać tego gorszego Ravenlofta? 🙂

    Zresztą, uznanie, że widok definiuje gatunek to generalnie dziwne podejście w przypadku cRPG, gdzie kombinowano – nawet w ramach Ultimy mieliśmy FPS, widok z osobliwego kąta lub z góry, w zależności do gry.

    Dla mnie gorszą rzeczą w cRPG było wprowadzenie walk w czasie rzeczywistym, które sprawiły, że gry nabrały smaczku zręcznościówek, choć niewątpliwie stały się przez to dużo szybsze.

  3. Szacun za Might ant Magic3 ! 🙂

  4. PK_AZ pisze:

    Widok FPP oczywiście nie uwłacza gatunkowi cRPG, taki zresztą występował w klasycznym Deus Ex.

    Jednak, jakkolwiek propsy za Ishara, przytaczanie na dowód gier z poprzedniej epoki (i nawiązującego do nich Legend of Grimrock) uważam za wątpliwe. Gatunek cRPG ewoluuje (moim zdaniem w nie do końca dobrym kierunku, ale mniejsza) i to, że dwadzieścia lat jakiś element był dla cRPG właściwy nie znaczy, że jest nadal.

    • Karoluch pisze:

      Najlepszym przykładem rpg z widoku fpp są Elder Scrolls. Też nie wiem czemu ich nie ma.

      • PK_AZ pisze:

        Kolega twierdzi, że w Scrollsach da się przełączać między fpp, a tpp. Jeśli tak, to faktycznie porównywanie do fpp-only Cyberpunka byłoby chybione. Mnie na przykład widok fpp w cRPG (o ile nie byłby to cRPG z mocnym akcentem shooterowskim) odrzuca. Ale gdybym mógł się w dowolnej chwili przełączyć na rzut izometryczny, to wtedy problem solved.

      • Karoluch pisze:

        Da się. Najwięcej gralem w Morrowinda ze Scrollów. Tam widok FPP na PC był domyślny, a TPP był beznadziejny, postać się poruszała tak jakoś koślawie. W porównaniu do Gothica to TPP w Morrowindzie był marniutki.

        W Dagerfallu był w ogóle widok TPP?

      • W Daggerfallu i w Arenie nie było.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s